25/07/2011

Direct marketing

Ik heb dat wel graag, direct marketing. Wanneer de marketeer zijn huiswerk immers goed heeft gemaakt, dan weet je nog vooraleer je de enveloppe openscheurt dat de inhoud je zal interesseren. Ach, geef toe, we zijn allemaal een beetje narcist, en een briefje in de bus van Carl Hoefkens die je met de voornaam aanspreekt en je vraagt om een Club-abonnement te nemen, of Angelina Jolie die je hoogstpersoonlijk aan de borst drukt (aaaah ... soms wordt mijn al te levendige fantasie me even te veel ...) met de nederige vraag of je pleeeeease niet naar haar nieuwste film wil komen kijken (kan me niet schelen wat het verhaal is en of de karakters goed werden uitgewerkt: HIER die borst!) doen nét iets meer met een mens dan de nieuwste folder van de Hema of de laatste nieuwe promoties van eender welke beenhouwerij.

Evenwel lastiger heb ik het met die reclamecampagnes waarbij een reclamefolder als verkenner wordt uitgestuurd; in dat geval volgt op de ongevraagde brievenbuspenetratie een telefoontje. Het overkwam me onlangs nog, op initiatief van een niet nader te noemen automerk (maar ik zal een tip geven: Duitsland, 3 letters en ze komen alle 3 voor in het woord BoMaWorst). Je moet weten, ik heb al een auto. Niet alleen dat, maar de wagen waarin ik me verplaats is nog maar anderhalf jaar geleden geproduceerd en komt aldus nog niet in mijn begroting voor onder de post 'te vervangen'. In deze context worden folders die gedrukt werden met als enige doel het verheerlijken en aan de man brengen van automobielen vertikaal geklasseerd, meestal zelfs zonder het 'waanzinnige aanbod binnenin' of de 'Geert - ontdek nu vlug wat er onder deze motorkap zit'-belofte te openen. Gratis handdoeken, fleezes, multifunctionele neushaartrimmers of design ijskrabbertjes moeten ze me ook al niet beloven, want ik heb meestal toch de tijd niet om me snel naar de dichtsbijzijnde garage te reppen om nog net voor zover de voorraad strekt deze gratis unieke cadeaus in ontvangst te nemen, gratis receptie met hapjes en de kans op een testrit of niet. Uiteraard zou ik met graagte een uitzondering maken voor autoreclamemakers die beloftes maken waarin de borst van La Jolie (maakt niet uit of het nu de linker of de rechter is - een man moet al eens durven afstand te nemen van zijn politieke voorkeur) een centrale rol krijgt, maar vooralsnog heb ik dit toch wel prachtige aanbod niet mogen ontvangen. We blijven hopen!

Bon - waar waren we gebleven? Ah ja, bij die folder van -tuuuut- (nope, geen gratis reclame op mijn blog; als BMW wil dat ik hun naam hier zet, dan moeten ze er maar voor betalen). Wel, ik kieper die dus onverwijld (mijnheer Letherme, bij mij betekent dit dus wél direct!) bij het oud papier.
Twee weken geleden kreeg ik echter een opvolgingstelefoontje.
Of ik de folder van -tuuuuuuut- iets voordien goed had ontvangen? Nu, ik ben nog niet van m'n eerste leugentje gestorven, en dus kon ik onmiddelijk riposteren met het wel zeer duidelijke 'Jawel, dat heb ik goed ontvangen'.
En wat vindt u van de toch wel uitzonderlijke voorwaarden die binnenin zaten? Hmmmmm, hier moest ik wel een beetje oppassen, want stel nu dat ik té positief ben, dan moet ik waarschijnlijk na de volgende vraag al gaan zeggen waarom ik er uiteindelijk toch niet op inga, en wanneer ik té negatief ben, dan zou het wel eens kunnen dat ik een tête-à-tet met Angeline Jolie misloop, en dat zou toch wel zonde zijn hé!?

Enfin, ik bedoel maar, ze mogen mij sturen wat ze willen, maar ze moeten me achteraf niet meer lastigvallen met telefoontjes. Punt! Als het me écht zou interesseren, dan zal ik zélf wel bellen.

De laatste jaren is direct marketing eigenlijk alleen maar makkelijker geworden voor bedrijven: op het internet wemelt het van enquêtes, vragenlijsten en wedstrijdvragen waarbij je je voorkeur over wasproducten, vruchtensappen, tandpastas en intieme wasemulsies moet ingeven alvorens naar de schiftingsvraag over hoeveel leden van het consummentencorps zich deze keer weer hebben laten foppen doorverwezen te worden.

En toch wordt de bal al eens lelijk mis geslagen. Want, wat kreeg ik zonet in m'n mailbox? Een unieke kans om vrijwel gratis een luxe BH-set, inclusief slip of string, te testen.
Ze beloven me zelfs dat ik er mooier dan ooit tevoren zal gaan uitzien! Ik twijfel daar persoonlijk niet aan, maar dan nog blijf ik het belachelijk vinden dat ik daarvoor met een bustier zal moeten rondparaderen. 't Is het seizoen van de gay parades niet hé ...

Goh, deze keer hoop ik écht dat ze me tegen 't einde van de week gaan bellen om te vragen wat ik van deze toch wel fantastische actie vind ...

   

Laatste kans!
Test deze Luxe BH set incl. slip of string!
Let op: OP = OP. Reageer vandaag.



Wacht niet langer, reageer nu Geert!

08:56 Gepost door Geert | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |