01/12/2008

Kuifje in Rusland, deel 1: Kuifje en de Russen.

Vorige week heb ik mijn boterham in Sint Petersburg gaan verdienen.
Het is altijd wel zo dat ik het een en het ander meemaak, soms plezante dingen, soms minder plezante, maar als ik mijn hoofd in Rusland laat zien, dan is 't zeker altijd prijs.

Ik zou alles in één verhaaltje kunnen gieten, maar ik krijg nu al regelmatig de opmerking dat mijn berichten dikwijls te lang zijn, vandaar dat ik het idee had om mijn tripje van vorige week in 4 delen op te splitsen. En van wie anders dan de bekendste Belg op Aarde zou ik de naam kunnen ontleden om deze serie van een naam te voorzien!? Vandaar dus: Kuifje in Rusland.
Vandaag deel 1: Kuifje en de Russen.

Russen zijn straffe gasten, zoveel is zeker. Al wie mij komt zeggen dat het verkeer in Istanbul waanzinnig is, ieder die beweert dat de gebouwen in Londen impressionant zijn of elke onverlaat die blijft zweren dat hij nog nooit zoveel drukte heeft gezien als op de Champs d'Elysées, die zegt eigenlijk dat hij nog nooit in Sint Petersburg is geweest.
Tjonge, tjonge ... waanzinnig. En temidden van al die waanzinnigheid werd ik dus vorige week gedropt. Lachen met Geert -euh Kuifje-? Vast en zeker, maar dat hou ik voor donderdag. Vandaag iets meer over de Russen zelf.

Nog nooit heb ik een volk gezien dat zo plichtsbewust en proceduregericht tewerk gaat as de Russen. Het duurt misschien lang voordat je ze aan de gang krijgt, maar eens ze duidelijk weten wat er van hen verlangd wordt, dan heb je dus de beste mensen om een project mee te starten. Ze zullen nog liever iemand vermoorden dan van een vaste procedure af te wijken. Het enige probleem is dat ze nogal eens van procedure durven veranderen, dikwijls van vandaag op morgen. Zo heb ik al eens met een 'verkeerde badge' aan de security van onze Russische fabriek gestaan. De dag voordien was die badge nog volledig geldig, één dag later moest 't een andere kleur zijn. Geen special reden, maar de firma die instond voor de security had doorgekregen dat de badges niet meer wit maar geel moesten zijn, punt uit. En als je dan denkt dat je die gele badge op dezelfde manier krijgt dan die witte, nauwelijks 2 weken voordien ... ho maar; niets is minder waar.
Een ander markant voorbeeld: in heel Rusland is het voor elk bedrijf, van St Petersburg tot hetr uiterste puntje van Siberië verplicht om een soort van intersysteem te installeren, waarop één of andere functionaris live vanuit Moscou een bericht kan sturen. Dit bericht is dus in elk bedrijf in heel dat land te horen, op hetzelfde moment.
Ik vermoed dat ze dit enkel gaan gebruiken in geval van ernstige problemen, dus een bericht à la 'это война' (het is oorlog) behoort tot de mogelijkheden. Hoewel, in mijn binnenste blijf ik hopen op een 'сигнализация, Путин оставляет пердеть' (Alarm, Poetin laat een scheet). Dit zou niet zo verwonderlijk zijn, als je ziet wat ze daar allemaal in hun soep kieperen. Lekker, dat wel, maar niets ontziend!
Maar genoeg gezeverd, stel je een dergelijk systeem eens in België voor ... een land waar het geografisch eigenlijk een pak makkelijker zou moeten zijn om sulks te organiseren! Eerst komt er al een discussie over de kleur van de boxen (geel en zwart gaat niet, want dat zijn de kleuren van Vaanderen, rood gaat ook  niet, want te socialistisch, wit te flets, blauw te liberaal, groen te bruin en bruin te beige, enfin ... discussie alom!), daarna over waar die moeten hangen (boven de secretaresse, neeje, links? zeker niet!, rechts? politiek incorrect!, en zo gaan we door ...), dan gaan we over tot wie die toestellen mag installeren (openbare aanbesteding, dus gaat het contract voor de electrische installatie waarschijnlijk naar een waterzuiveringsbedrijf, de procedure wordt geschreven dor de NV Analfabetisme, de toestellen worden geleverd door een voedingsbedrijf, ...).
Enfin, 5 jaar later zullen de eerste toestellen lekker neutraal geïnstalleerd worden in Bergen, naast de deur Van Elio 'toutes les enfants ont gangé' Di Rupo, om dan vast te stellen dat ze niet compatibel zijn met de eerder veel te duur aangekochte centrale die reeds al die tijd doelloos in Brussel staat te verroesten.

Maar kom, we zijn hier bezig over het échte Rusland, niet over de kleine kopie aan de Noordzee...

De Russen dus. Russen zijn fiere mensen. Doorgaans geloven zij nog steeds in het idee van Groot Rusland, en je ziet het ook aan ze. De vrouwen, steevast anderhalve kop groter dan deze kleine loper, lopen kaarsrecht en kijken je uitdagend recht in de ogen. Niks ongewoons daar; het wil gewoon zeggen dat ze geen kwaad in het verschiet hebben (het is maar hoe je het uitlegt ...).

Hoe ze hun maatschappij regelen, dat is me ook iets. Ik geef toe dat alles me nog niet 100% duidelijk is, maar dat ze van regeltjes houden, zoveel is zeker.
Elk blad papier dat je tegenkomt heeft wel een officiële stempel, elk aspect van de samenleving wordt wel in één of andere procedure uitgelegd, en elke procedure wordt met de regelmaat van de klok aangepast ... 't is niet bij te houden.

Wat me echter het meest bevreemd, is hun manier van liften.
Ik zal even proberen om in enkele lijntjes een basiscursus 'Liften in Rusland' te geven ... hou jullie vast.

Net zoals bij ons ga je aan de rand van de weg staan, liefst met de tippen van je schoenen op 2 haarbreedtes van de voorbijrazende wagens. Je steekt niet je duim omhoog, maar je houdt je arm gestrekt naar beneden, een beetje van je lichaam af. Denk een beetje aan een soldaat met metaalmoeheid die de Hitlergroet wil uitbrengen, en je bent er. Gegarandaard binnen de 2 minuten staat er een hele rij wagens aan te schuiven met het vaste voornemen om je mee te nemen, zeker wanneer je een korte rok aan hebt, maar kom, da's bij ons ook (en néé, IK heb dat zo nog niet geprobeerd!!).
Open niet zelf het portier want --> wie zegt dat die deur überhaupt wel opengaat (Lada's van 40 jaar oud hebben zo hun karakter ...) --> misschien gaat ze wel open maar heb je de hele deur in je handen (Lada's van 45 jaar oud hebben zo hun slecht karakter) --> mischien trek je wel de hele wagen in flarden uit elkaar (Lada's van 50 jaar oud hebben zo hun eigen rotkarakter). Bon, je zegt waar je naar toe wil gaan, en je onderhanded over de prijs. Prijs, zeg je? Inderdaad ... liften is daar niet gratis: de chauffeur verwacht een vergoeding!!
Pas op hé, veel hoeft dat niet te zijn: met 50 Roebel (zo'n anderhalve Euro) kom je al een heel eind, tenzij ze weten dat je geen Rus bent, want dan verhoogt de prijs al gauw met een factor 5.
Ben je akkoord, dan stap je in en dat is het ... een beetje zoals een taxi eigenlijk.
Het grappige vanheel het verhaal zijn echter de wagens die je op deze manier oppikken. Er is al eens een occasionele Landcruiser bij (dan nog veelal met het stuur langs links), maar meestal gaat het om gedateerde Lada's, overjaarse Volga's en hier en daar zelfs om een bijna uitgestorven Moscvita. Onvoorstelbaar. Ik zat zo eens in een oude Lada (makkelijk 25 jaar oud), in een file, te midden van een sneeuwstorm. Elke 2 minuten stapte de chauffeur uit, nam z'n ruitenwissers vast en begon manueel de voorruit sneeuwvrij te maken. En dan te zeggen dat ik enige was die dit raar vond ...
Een andere keer stopte ik een oude aftandse Mercedes, helemaal geel geschilderd met een wit-zwart geblokte lijn over de gehele lengte geschilderd, net zoals de New Yorkse taxi's uit de tijd toen aales nog duidelijk was. Op het dak had deze wagen zelfs een (niet meer werkend) taxi-licht staan. In mijn ogen was dit dus een reguliere taxi. Hij vroeg me wel een beetje meer, maar ik vond dat normaal (het was tenslotte een échte taxi!!). Toen ik echter een betaalbewijs vroeg, zij de chauffeur me dat hij dit niet kon geven, want hij was immers geen echte taxi!!.
Ik zei hem nog dat ik dat  niet geloofde, want de gele kleur, het zwart-witte patroon, het taxi bordje, weet je wel!? Hij had zelfs een (eveneens niet meer werkende) taximeter aan boord. De man antwoordde laconiek dat het zijn fout niet was en dat hij die auto ook maar in die staat heeft gekocht ... einde verhaal!

Tja, Rusland, 't zal altijd wel iets speciaals blijven zeker??

Tot hier het eerste deel van Kuifje in Rusland. Morgen deel 2: Kuifje en het sterrendom ... same place, same time!

10:20 Gepost door Geert in Algemeen | Permalink | Commentaren (9) |  Facebook |

Commentaren

reactie Oke ik zit al klaar voor deel 2

Gepost door: Koen Martens | 01/12/2008

Voor het verkeer moet je naar Cairo, voor gebouwen naar Beijing en voor drukte naar en Cairo en naar Beijing maar je hebt inderdaad gelijk dat het gecombineerd ook in St.P te vinden is :-) Je verslag is zo herkenbaar voor mensen die wel eens in die regio geweest zijn :-)

Gepost door: Bjorn Paree | 01/12/2008

taxi jij maakt ook weer van alles mee he? Kijk maar uit, straks is je cola aangemengd met wodka, krijg het wel lekker warm en voor je het weet heb je een rokje aan

Gepost door: Ronald | 01/12/2008

Tekeningen Doe je bij deel ook een paar mooie Kuifje tekeningen ????

Gepost door: M@urice | 01/12/2008

hahaha... leuk verhaal over het liften... Lada's van 50 jaar.... ik geloof het echt ja

Gepost door: hans | 01/12/2008

Toen Ronald me naar je blog verwees om de reactie op René's reactie te lezen (volg je het nog?) dacht ik "ach jeetje, die jongeman schrijft erg leuk maar ook wel erg klein" Maar hey, ik heb sinds kort een bril en ziehier.......ik kan eindelijk je blog lezen!

Je hebt er weer een trouwe bezoekster bij Geert.

Gepost door: Monique | 01/12/2008

(: ɹooɥ uǝʞʞıʇ ǝʇ ɥɔsıssnɹ uǝǝƃ ɟɹnp ʞı uǝ (: ƃuɐן ǝpɹǝıʌ uǝǝ ɹɐɐɯ ʇɥɔıɹǝq ʇıp sɐʍ ƃıʞʞnןǝƃ

Gepost door: jogginggirl | 01/12/2008

ai Russische censuur ?

Gepost door: jogginggirl | 01/12/2008

heel straf die Russen... en ze lusten wel een vodkaatje

Gepost door: hans | 03/12/2008

De commentaren zijn gesloten.