28/06/2007

De appel en de boom

Wat te denken van het aloude en zeer ingeburgerde spreekwoord 'de appel valt niet ver van de boom'?
Waar of niet waar?

Wel, waar, want je moet maar eens een kijkje nemen in een boomgaard van appelbomen ... je zal zelden op kilometers van de bomenrij appelaars een appel vinden. Nee, als je de eerste appel op de grond ziet liggen dan heb je ook al de eerste appelboom in het vizier.

Maar is daarom het spreekwoord eveneens waar, en waarom gebruikt men appels en niet bijvoorbeeld peren, of kiwi's, of waarom geen allusie op de beste vrucht voor ons, sporters: de ananas? Waarom zeggen we niet gewoon 'de kokosnoot botst niet verder dan de palm lang is', of 'zie je de appel, dan zie je de sien'?

Allez, een lange denkoefening om maar te zeggen dat zowel ons Lenne als ons Fien met een schitterend rapport zijn thuisgekomen, wat meteen wil zeggen dat de appels niet ver van de boom langs moederskant zijn gevallen, maar langs vaderskant is er waarschijnlijk door een zeer verre wind aan kruisbestuiving gedaan.

smileyOns Lenne heeft een gemiddelde van bijna 92% op het totaal (en als ze nu eens écht moeite zou doen dan was het nog meer, maar leg haar dàt maar eens uit), en ons Fien kwam met een ononderbroken rij aan 'uitstekend' thuis, grafisch bijgestaan door een lachende smiley. Toch raar dat er in het eerste jaar geen punten gegeven wordt ... volgens de pedagogische deskundigen steekt dit de kinderen te veel in vakjes en werkt dit demotiverend.
Jaja, demotiverend ... het alternatief dat deze heren professioneel bijzienden écht willen nastreven is een systeem zonder punten, een systeem waarin een fout niet met rood (te agressief) maar met groen (want veel zachtmoediger) dient verbeterd te worden, een systeem waarin we het kind niet met z'n tekortkomingen mogen confronteren en waarin zelfs het grootste kladwerk als volwaardige kunst moet worden aangehaald.
Hebben deze heren (en dames uiteraard) nu werkelijk niets anders te doen? Kunnen ze zich niet gewoon voltijds aan de verzorging van hun cavia of goudvis wijden? Of kunnen ze zich niet gaan voorbereiden tot het lopen van een marathon, dan zijn ze ineens 's avonds te moe om met nog meer idiote ideëen op de proppen te komen.
In Groot Brittanië gaan er zelfs stemmen op om leerlingen onder de 18 jaar geen testen voor punten meer af te nemen, want dit zou te veel stress met zich meebrengen ... kan je je dat voorstellen? Ik heb al van in het eerste leerjaar testen tegen punten afgelegd en toen ik 18 werd wist ik nog niet eens hoe het woordje 'stress' geschreven werd, laat staan dat ik er last van had!

Hebben ze ooit al eens nagedacht over het psychologische wel en wee van een minder begaafd kind dat totaal ten onrechte gedurende een ganse schoolloopbaan wordt opgehemeld om pas op de arbeidsmarkt tot de vaststelling te komen dat hij of zij eigenlijk niet over de toegedichtte capaciteiten beschikt? En welke uitwijkingsmogelijkheden zijn er dan nog? OK, in België kan je dan nog steeds een volwaardige politieke loopbaan uitbouwen, maar kom, zelfs in het parlement is niet genoeg plaats voor iedereen!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb misschien makkelijk praten met 2 zeer verstandige kinderen onder de vleugels (dank u Tania voor het leveren van de juiste genen) en ik kijk helemaal niet neer op kinderen die het wat moeilijker hebben op school. Integendeel: voor mij is een 7 op 10 waar hard voor gewerkt is veel waardevoller dan een 10 die er zonder één druppeltje zweet is gekomen, en ik appreciëer een goede handenarbeider 10 keer meer dan een slechte bioelectrischdomotischbinnentuinarchitectonische ingenieur.
Wel is het mijn overtuiging dat je een kind bewust moet maken van zijn tekortkomingen, want dat is de enige manier om je sterke punten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Pffff ... sorry hoor mensen, maar af en toe moet ik berichten zoals het bovenstaande kwijt om even wat stoom af te laten ... morgen terug iets om mee te lachen, beloofd!

08:30 Gepost door Geert in Algemeen | Permalink | Commentaren (9) |  Facebook |

Commentaren

ik vond dit anders wel om mee te lachen hoor

proficiat aan de appels en de hele boomgaard

Gepost door: Jo | 28/06/2007

Geweldig leuk dat de kids met zulke goede beoordelingen thuis komen. Die komen dus nooit in de politiek terecht.
Kan Lenne of Fien misschien uitleggen wat domotisch is?

Gepost door: JeeWee | 28/06/2007

Proficiat! Een dikke proficiat aan Lenne en Fien, dat verdient een mooie beloning toch? en wat je zegt... nu ga ik oud klinken maar... "in mijnen tijd...." stond er een dikke vette 4 op m'n rapport in plaats van een ietwat treurig gezichtje :-)

Gepost door: Julie | 28/06/2007

Zo ook bij hardlopen Gelijk heb je Geert.
Stel je eens voor dat jij bij de finish geen klok zou zien, maar alleen een bord met daarop: "uitstekend".
En als ik dan een kwartier later binnenkom, dan staat er nog altijd "ruim voldoende" op dat bord.

Gepost door: Hans | 28/06/2007

Proficiat Een dikke proficiat voor Lenne en Fien, knap gedaan .. papa mag best fier zijn op zijn dochters .. smiley's of punten .. ik geef toch ook de voorkeur aan cijfers.

Gepost door: Edith | 28/06/2007

punten wij hebben vanavond een 'date' op school... Ik verwacht goeie punten, maar welk absoluut cijfer daar dan op staat... Tja dat is voor mij niet zo belangrijk. (tot ze een keer gebuisd zullen zijn natuurlijk, ik zal dan eens opnieuw moeten peizen...) Zij vinden dit zelf wel belangrijk (afmeten, positiebepalen,...) In de maatschappij moet je ook je eigen vaardigheden kennen en gebruiken, maar die weeg je ook af tov de anderen...

Gepost door: jogginggirl | 28/06/2007

reactie He opschepper.
Ook Illian had weer een geweldig mooi rapport.
Niet van ze vader maar van ze moeder mee gekregen.

Gepost door: koen | 28/06/2007

reactie En meiden hebben jullie nu een gameboy ps gehad van papa.

Gepost door: koen | 28/06/2007

amai, jouw meisjes hebben het weer fantastisch gedaan hé. Proficiat aan jullie allen!!

Gepost door: Ruthje | 29/06/2007

De commentaren zijn gesloten.